Franchise voor administratiekantoren met SDJ Finance
Header ZZP boekhouder
Administratiekantoor SDJ Finance
Sabine de Jong
Administratiekantoor SDJ Finance
3 min

SDJ Finance Franchise voor administratiekantoren

3 min

In deze blogs neem ik je mee in een stukje historie over SDJ Finance, deel ik mijn ondernemerstips en ga ik in op de actualiteiten. Blijf dus vooral onze blogs volgen!

SDJ Finance was aan het groeien

Daar begon de uitdaging mee. 3 jaar nadat ik administratiekantoor SDJ Finance was begonnen, werd het een klein een succes. Klanten wisten mij te vinden, de omzet groeide.. Maar ik wist geen tijd meer te vinden. Met andere woorden, ik was ook vaak 'nee' aan het verkopen. Of ik was dingen aan het beloven die ik eigenlijk niet kon waarmaken omdat ik de tijd er niet voor had. Er moest een duidelijke keuze gemaakt gaan worden. Of de deur gaat dicht voor nieuwe klanten, of ik moet gaan uitbreiden. En als ik wil uitbreiden, dan hoe? 

De eerste sollicitatiegesprekken

Voor een leergierige junior had ik genoeg werk. Op de lange termijn kon deze groeien naar een plek naast mij en dat leek mij wel wat. Bovendien hoeft een junior ook de wereld niet te kosten. Althans, dat was mijn gedachte daarbij. De gedachte van de junioren die op gesprek waren geweest, waren echter iets anders. Iedere kandidaat kwam net van het HBO af, na een paar vragen werd duidelijk dat ze nog weinig echte BTW controle hadden gedaan of een jaarrekening hadden opgesteld. Ze moesten echt nog behoorlijk wat praktijk ervaring op doen. Niet erg natuurlijk! Als het salaris daar naar is. Maar met salariseisen tussen de €80k en €90k per jaar.. op basis van 32 uur.. en 40 vakantiedagen.. Ja.. dat was geen realistisch verhaal. Ik heb ze doorverwezen naar KPMG in Amstelveen. Misschien dat die zulke salarissen betalen, maar dan moet je er ook 80 uur per week voor werken. 

En bij deze gesprekken begon ik ook al te merken dat qua ondernemende geest er niet zo veel in zat. Waarom haken klanten aan op mij en SDJ Finance? Vanwege de ondernemersinstelling. het creatieve denken en de open en duidelijke manier van communiceren. Moet ik dan echt afgestuurde accountants hebben?

Inhuren van freelancers

Een andere optie was natuurlijk 1 of 2 freelancers in te gaan huren. Minder risico maar hogere kosten. Iets meer kennis en ervaring dus minder inwerk tijd. En het zijn ondernemers! Maar... ik vond dat er te weinig verbinding was op deze manier met het merk SDJ Finance. Concurrentie is lastiger tegen te gaan, loyaliteit is moeilijker op te bouwen want ze zijn immers niet zonder reden freelancer geworden. Daarnaast, collega kantoren die het werk goed doen, hebben vrijwel of helemaal geen tijd meer. Dus als iemand wel nog ruimte heeft, wat zegt dat dan eigenlijk? De conclusie was eigenlijk wat we heel veel ondernemers hebben, maar veel te weinig boekhouders die ze goed kunnen helpen. Het inhuren van freelancers ging dit probleem niet oplossen. 

Het ontstaan van de franchise voor administratiekantoren

'Nee' blijven verkopen was duidelijk geen optie meer voor mij. Groeien, dat is wat er ging gebeuren. Per toeval kwam ik het concept 'franchisen' tegen. Dit bood mij de oplossing voor al mijn bezwaren. 

  • Nieuwe boekhouders kunnen opleiden en trainen
  • Loyaliteit doormiddel van gebonden zijn aan de Franchisie
  • Kantoren zelf verantwoordelijk maken voor de omzet en tijdsinvestering

Met andere woorden, ik kan kantoren helpen de beste kwaliteit en vorm van communicatie aan te bieden aan ondernemers, maar ik hoef niet voor uren te betalen die niks opleveren. Kantoren kunnen leren,  hun eigen business opbouwen en gebruik maken van de geboden kennis en diensten. Dit moet een wereld aanbod zijn!

Ik ben in de pen gekropen en in twee avonden is het hele SDJ Finance Franchise concept uitgeschreven. En de langer ik erover nadacht, de beter het idee werd. 

Het vinden van kandidaten

Je zou denken dat het vinden van geschikte kandidaten de moeilijkste opgave was. Ik wilde natuurlijk wel kandidaten die enige affiniteit hebben met cijfers en administratie. Ik besloot mij te richten op virtual assistentes die zich al bezighielden met het verwerken van facturen en bonnen. VA's die zich meer willen verdiepen in het vak. Er zijn genoeg ondernemersgroepen op Facebook te vinden. Ik heb in verschillende van deze groep een oproep geplaatst, mijn mailbox stroomde vol met aanmeldingen en zo begonnen de eerste gesprekken. Het was natuurlijk een nieuw concept, dus ik had wel een aantal avonturiers nodig die deze uitdaging met mij aandurfden. Daarom bood ik een traineeship van 2 maanden waarin we even aan elkaar konden snuffelen. Dat we allemaal konden ervaren hoe het is om met elkaar te werken. Uiteindelijk stapten er 6 in het traineeship en 5 besloten op 27 oktober 2023 te tekenen.

Het begin van een nieuw avontuur. Ineens was er een administratiekantoor Doetinchem, administratiekantoor Assendelft, administratiekantoor Den Ilp, administratiekantoor Zoetermeer en een administratiekantoor Zwartewaal. De SDJ Finance Franchise ging nu echt beginnen. 

Jaarlijks een nieuwe groep

Ondertussen start er ieder jaar een nieuwe groep trainees in september en sluiten er elk jaar nieuwe ondernemers aan. Het is niet alleen bijzonder om te zien wat voor een werk we verzetten. Wat ik vooral heel bijzonder vind, is de sfeer binnen het team. De hoeveelheid lol en plezier dat we met elkaar hebben. Het enthousiasme om er constant met elkaar voor te gaan.

Op naar weer een nieuwe avontuur!

Categorieën